SAMET ÇETİNKAYA
 
  Ana Sayfa
  İletişim
  SINAVLAR VE HAZIRLIK-ÖSYM
  SİTE SAHABİ
  ÖZ TÜRKÇE NEDİR?
  FLAŞ OYUN
  SANAL MODİFİYE
  UNLULER FOTO ALBUM
  GÜNÜN SÖZÜ
  SOZLUK
  İŞTE İSRAİL MALLARI
  İLLER ARASI MESAFELER
  PUAN DURUMLARI
  İSMAİL YK RESİMLERİ
  YABANCI MÜZİK
  İŞ İLANLARI
  SPOR HABERLERİ
  MEHTER MARŞI
  SELENA RESİMLERİ
  AYET VE DUALAR
  DUALAR VE KURANLAR
  TV İZLE
  SEVGİ SÖZLERİ
  ŞİİRLER
  ZAP SUYU ŞİİRİ
  HARİTA
  YAZARLAR
  İLLERE GÖRE NAMAZ VAKİTLERİ
  İSLAMİ KÜTÜPHANE
  TELEFON ŞAKALARI
  E-DEVLET
  TARİHTE BUGÜN KODU
  İL İL TANITIM
  TARİHRE BÜGÜN
  KRONOMETRE
  GÜNLÜK DÜZÜ AKIŞI
  CANLI TV İZLE
  FIKRALAR
  COĞRAFYA SÖZLÜĞÜ
  MSN NİCK OLUŞTURMA
  İSTİKLAL MARŞI
  VARMISIN YOKMUSUN OYUNU
  OSMANLIDA GİYİM
  YEMEK TARİFLERİ
  Sayaç
  RADYO
  SÜPER OYUN
  EN GÜNCEL VİDEOLAR
  KAVAK YELLERİ RESİMLERİ
  ARKA SOKAKLAR'IN RESMİ
  YAPRAK DÖKÜMÜ RESİMLERİ
  RECEP İVEDİK RESİMLERİ
  RECEP İVEDİK VİDEOLAR
  KUTSI RESİMLERİ
  ADANALI DİZİ RESİMLERİ
  BEBEK RESİMLERİ
  HAYVAN RESİMLERİİ
  ESKİ YALIKÖY VE ORDU RESİMLERİ
  BOLAMAN
  SİTENDEN PARA KAZANMA
  SİTENE ŞİİR EKLE
  SÖZLÜK
  DÜNYA MAÇ SONUÇLARI
  DUALAR
  VÜRİS BİLGİLER,
  ARKADAŞLARA TAVSİYE
  GÜNLÜK BURÇ
  AŞK ÖLÇER
  BARIŞ AKARSU RESİMLERİ
  TELEVİZYON İZLE
  SPOR İLE İLGİLİ HABERLER
  YILAN OYUNLARI
  HESAP MAKİNESİ
  HER GÜN BURÇ
  KIZ RESİMLERİ
  HAKAN TAŞIYAN RESİMLEİ
  BİLGİSAYAR RESİMLERİ
  EV RESİMLERİ
  AT RESİMLERİ
  ARI RESİMLERİ
  AYI RESİMLERİ
  KARACA RESİMLERİ
  GEYİK RESİMLERİ
  YILAN RESİMLERİ
  İNEK RESİMLERİ
  YUNUS BALIĞI RESİMLERİ
  KÖPEK RESİMLERİ
  KEDİ RESİMLERİ
  DOMUZ RESİMLERİ
  MODİFİYELİ ARABA RESİMLERİ
  GEMİ RESİMLERİ
  KAMYON RESİMLERİ
  OKUL RESİMLERİ
  KABLUMBAĞA RESİMLERİ
  KURBAĞA RESİMLERİ
  ANA RENKLER
  İSMET İNÖNÜ RESİMLERİ
  ATATÜRK RESİMLERİ
  TÜRK BAYRAĞI RESİMLERİ
  TÜRKÇE TESTİ
  SABUNUN BULUŞU VE ÖZELLİĞİ
  KEŞİFLER VE BULUŞLAR
  ATASÖZÜ
  DEYİMLER
  BİLMECELER
  LEONARDO DA VİNCİ'NİN HAYATI
  ÜNLÜ MATEMATİKÇİLER
  MATEMATİK NEDİR?
  NOTA YERLERİ
  YUNUS EMRE'NİN HAYATI
  NASRETTİN HOCANIN HAYATI
  KAYACA KÖYÜ RESİMLERİ
  BOLAMAN RESİMLERİ
  ANITKABIR RESİMLERİ
  YALIKÖY RESİMLERİ
  İŞTE SANA DÖNER Çİ
  İŞTE SANA KUDRET
  NİŞAN HABERLERİ
  VEFAT HABERLERİ
  KAYACA KÖYÜ HAKKINDA
  LİSE 1 KARMA TEST
  BİYOLOJİ TES 1
  TÜRK DESTANLARI
  TÜRK EDEBİYATI ŞAİRLERİ
  SÖZ SANATLARI TÜRKÇE TEST
  UYAK TÜRLERİ TEST
  EDEBİ AKIMLAR TEST
  DÜZ YAZI TÜRLERİ TEST
  DİVAN EDEBİYATI TEST
  SES BİLGİSİ TEST
  HALK EDEBİYATI TEST
  KUVVET TEST 1
  KOMİK FUTBOL VİDEOSU
  KOMİK VİDEOLAR
  FUTBOL İLE İLGİLİ HABERLER
  MODİFİYE NEDİR?
  MERCEDES-BENZ R500
  KULLANICI PROFİLİ
  AİLE RESİMLERİ
  CEZA'NIN MÜZİKLERİ
  İSMAİL YK MÜZİKLERİ
  MAYMUN RESİMLERİ
  ŞAL RESİMLERİ
  ÇİCEK RESİMLERİ
  BEYZ EŞYA
  DOST SİTELERİ
  KUŞ RESİMLERİ
  FOK RESİMLERİ
  ESKİ ÇAĞ
  DERGİ ABONELİĞİ
  TELEFON MARKALARI
  TELEFON RESİMLERİ
  KIZ MSN
  ERKEK MSN
  COCA COLA GİZLİ YANITI
  VOLEYBOLDA ORDU 2.SİN BOLAMAN DAN ÇIKTI
  LİG TV İZLE!!!
  MANZARA RESİMLERİ
  İCATLAR
  200 tane msn avatarı
  FACEBOOK
  İZEL VİDEO KLİPLERİ
  FATSA-BOLAMN İLK ÖĞRETİM OKULU
  MSN
  AYAKKABI RESİMLERİ
  TÜL DESENLERİ
  KOMEDİ ŞOV
  BİLGİ YARIŞMASI
  RADİO
NOTA YERLERİ
Pratik Öneriler: Bağlama düzeninde en alt boş tel re telidir.Orta boş tel sol teli,en üst tel ise la telidir.Temel olarak alt tel boş olarak re sesinden başlar ve mi sesine kadar iner.Pratik olarak ifade etmek gerekirse bir notadan sonraki 3.perde onun bir alt sesidir.Örneğin alt boş tel re sesidir 3 perde aşağıya inersek mi sesini buluruz istisna olarak si ile do ve mi ile fa sesleri yan yanadır.Si notasının hemen altında do notası vardır.Yine aynı şekilde mi notasının hemen altında fa notası vardır. İyi bir bağlama icracısı olabilmek için düzenli bağlama egzersizleri yapmak gereklidir.Ne kadar çok bağlama egzersizi yaparsak o kadar çok parmaklarımıza hakim oluruz.Ve o kadar da notalara temiz basarız.Şu anda usta sayılabilecek tüm bağlamacılar çok iyi bağlama çalmalarına rağmen günde 2-3 saat egzersiz yapmaktadırlar.Tabiki o parmaklara duyguları verebilmek içinde çok iyi bir dinleyici olmak gerekmektedir. Bağlama nın Bölümleri Gövde: Tekne denilen bu kısım armudi biçimindedir. Genelde tekne dut ağacından oyularak yapılır.Ayrıca kestane, meşe ve kayın (gürgen) hatta kavak ağaçları da kullanılır. Fakat günümüzde dilimler halinde yapıştırılarak yapılan tekneler (yaprak saz) daha çok kullanılmaktadır. Göğüs: Teknenin üzerine yapıştırılan tabla, sık elyaflı ağaçlardan yapılır. (Kızılçam, ladin, köknar gibi). Tek parça olabileceği gibi, kenarlara başka renkli ağaçlar da konulabilir. Sap: Sazın perdelerinin bulunduğu kısımdır. Sert ağaçlardan yapılır. Perdeler: Sapa bağlanan, notaların yerlerini belirleyen misinalardır. Sap üzerinde 7 ile 30 arasında bulunur. Burgular: Bir ucu alt eşiğe bağlanan tellerin üst kısımda bağlandığı sapın uç kısmındaki deliklere yerleştirilen bir nevi makara işlevi gören özel şekil verilmiş tahta parçacıklarıdır. Tel uçlarının sarılı bulunduğu �kulak� olarak da isimlendirilen burgular, çevrilmek sureti ile tellerin gerginliğini, gevşetmek ya da arttırmak vazifesini görür. Akort işlevini gerçekleştirmeye yarar. Üst Eşik: Burgulardan gelen tellerin, sap üzerinde eşit aralıklarla ve belli yükseklikte tutulmasına yarar. Genellikle sert ağaçtan sap üzerine oyularak takılır. Orta eşik: Sap üzerinden gelen tellerin tellerin, göğüs üzerinde eşit aralıklarda ve belli yükseklikte durmasını sağladığı gibi telin titreşimini de göğüs vasıtasıyla tekneye iletir. Göğüs üstüne yapıştırılmaz. Gergin tellerle göğüs arasına sıkıştırılır. Alt eşik: adına tarak da denen tellerin tekneyle bağlandığı sert ağaçtan yapılı kısımdır. Teller : Eskiden at kılı ve bağırsaktan yapılan teller şimdi çeliktir.Orta ve büyük boy sazlarda düz tellerin yanında sırma tellerde kullanılmaktadır. Kısa sap (çöğür saz) ta tel sayısı ve kalınlıkları şöyledir: Alt teller; iki adet 0,18mm çelik tel ve bir adet ince sırma tel olmak üzere 3 tanedir. Orta teller; 2 adet 0,28 veya 0,30mm çelik tel Üst teller;1 adet 0,18mm çelik tel ve bir adet kalın sırma tel.Toplam tel sayısı 7 tanedir.Uzun sap bağlama da tel sayısı ve kalınlıkları: Alt teller; iki adet 0,20mm çelik tel ve bir ince sırma Orta teller; Kısa sapla aynıdır. Üst teller;1 adet 0,20mm çelik tel ve bir adet kalın sırma. Toplam tel sayısı 7 tanedir. BAĞLAMA NEDİR ? Bağlama ve Ailesi sazlarını tanıyabilmek için önce bu sazların atası olarak bilinen KOPUZ`un tanınması gerekiyor. İnsanlar, su kabağının üst kısmına ince deriler gerdirip sap ilave etmişler ve kiriş tellerini deri üzerinden geçirmek sureti ile sesin daha net çıkmasını sağlamışlar. Yay ile çalınanlara "IKLIĞ" parmak veya mızrap türünden maddelerle çalınan türlerine de "KOPUZ" adını vermişler. IKLIĞ yaylı sazların, KOPUZ ise mızraplı sazların atası olarak bilinmektedir. Kopuz, sonraları su kabağı yerine armudumsu şekilde ağaçlardan oyularak yapılmış, üzerine yine deri gerilmiş, kiriş teller takılarak uzun yıllar çalınmış, daha sonraları da derinin yerini ağaç (göğüs-ses tablosu), kiriş tellerinin yerini ise metal teller almıştır. Mızraplı sazların atası alarak bilinen Kopuz, Türklerin en eski sazlarından biridir. En az 1500 yıl kullanılmış olan bu ünlü mızraplı saz, bugün yerini Anadolu`da bağlama ve ailesi sazlarına bırakmış olmakla beraber, Orta Asya ve Sibirya Türkleri tarafından halen kullanılmaktadır. Bağlamanın ses sahası 2,5 oktav olup, ses tablosu üzerine yapıştırılan ilave perdeler ile ses sahası 3 oktava kadar da çıkarılabilir. Bağlama ailesi sazlarını büyükten küçüğe aşağıdaki gibi sıralayabiliriz. MEYDAN SAZI Meydanlarda çalınmasından dolayı Meydan Sazı denilmiştir. 12 teli bulunması nedeniyle bazı yörelerde 12 telli sazda denilmektedir. Meydan sazı bağlama ailesinin en büyük sazıdır. La sesine akort edilir. Form boyu 52,5cm, sap boyu 70cm, tel boyu 112cm, form eni ve derinliği 31,5cm dır. En ince teli 0,35 - 0,40 numaradır. Çoğunlukla kalın bam telleri kullanılır. DİVAN SAZI Meydan sazından biraz daha küçüktür. Dokuz telli yada yedi telli olarak kullanılabilir. Meydan sazından dört ses daha tiz akort edilir. Form boyu 49cm, sap boyu 65cm, tel boyu 104cm, form eni ve derinliği 29,5cm dır. ÇÖĞÜR Divan sazına yakın büyüklükte 9 ile 6 tel takılmakta ve 15 kadar perdesi bulunmaktadır. Akordu alt iki tel (La), orta iki tellerin birisi (La) diğeri ise (Re), üst teller ise (Sol) sesine akort edilir. Çöğür ile; Nefes, Ayin ve Semai gibi havalar çalınır. Bugün daha çok curası kullanılmaktadır. Çöğür Curası, çöğürün bir oktav daha tizi ve küçüğüne denir. BAĞLAMA Adını alan ailenin temel sazıdır. 17-24 perdesi vardır. Meydan sazından bir oktav, Divan Sazından ise beş ses daha tizdir. 6-9 tel takılır. Alt telleri(La) sesine akort edilir. Düzen değişikliklerinde orta ve üst tellerin akortları değiştirilir. Form boyu 42cm, sap boyu 55cm, tel boyu 88cm, form eni ve derinliği 25cm dır. Bağlama, yapım itibarı ile sert ve zamanla şekil değiştirmeyen ağaçlardan imal edilir. Bunların yumuşak ağaç olmalıdır. Genellikle Dut, Gürgen, Kestane, Ardıç, Karaağaç, Ceviz gibi ağaçlardan yapılır. Göğüs bölümünde kullanılan ağaçlar ise akustiği daha güzel elde etmek için Köknar, Çam, Ladin gibi ağaçlarlardır. Bağlamanın sap kısmında ise Gürgen, Ak Gürgen, Ardıç veya Ceviz gibi sert ağaçlar kullanılır Bağlamada ses çıkarabilmek için gövdesini sağ dizimizin üzerine koyar ve mızrapla (tezene) tellere dokunuruz. Perdelere basarak ta değişik nota seslerini elde ederiz. Bunun yanında bağlamanın tellerini çeşitli seslere göre ayarlamaya Düzen denir. Düzenler bir ezginin bağlamadaki gerek tavır ve gerekse çalınış özelliğini ifade eder. Aynı ezgiyi başka bir düzenle icra edebildiğimiz halde esasen ahengi değişir. Bazı ozanlarımız kendilerine göre düzenler kullanmışlardır. Zaten düzen adlarının bir kısmının ozanlarımızın isimlerini aldığını görmekteyiz. Bağlama ‘ da düzenleri yedi ayrı şekle ayırabiliriz : Normal Düzen ( Bozuk Düzen veya Kara Düzen dendiği de görülmektedir ) Bağlama Düzeni ( Aşık Veysel Düzeni veya Veysel Düzeni dendiği de görülmektedir ) Misket Düzeni Fidayda Düzeni Müstezad Düzen, Abdal Düzeni ( Bazlak veya Avşar Düzeni dendiği de örülmektedir ) Cura Düzeni BOZUK 15-18 perdesi vardır. Üçerli gruplar halinde 9 tel takılır. Bağlama ebatlarındadır. Ortaya iki sarı ve bir ince çelik tel, üste ve alta ise birer kalın sarı ve ikişer çelik tel takılır. Sarı teller çelik tellere göre bir oktav daha pes akort edilir. Genellikle Güney ve Ege yörelerimizde bozuk olarak bilinir ve çalınır. Bozuk düzeni oldukça yaygındır. Akortları ise alt(La), Orta(Re) ve üst (Sol) seslerine düzenlenir. ASIK SAZI Aşıkların ( Halk Ozanlarının ) çalmış oldukları bağlamaya aşık sazı denilmektedir. Normal bağlamaya göre sapı daha kısadır. 13-15 perdesi vardır. Dip perdesi (Re) değil Do`dur. 6-9 telli olarak kullanılır. TAMBURA Bağlamadan daha küçüktür. Divan sazından bir oktav tizdir ve divan sazının curası olarak bilinir. Bağlamadan da dört ses daha tizdir. Alt(Re) orta(Do) seslerine akort edilir. Form Boyu 38cm, sap boyu 50cm, tel boyu 80cm, form eni ve derinliği 22.8cm dır. CURA Bağlama ailesinin en küçük sazıdır. 7-16 perdesi 3-6 teli bulunmaktadır. Genellikle altı tellidir.Üç tek telli veya altta iki, ortada iki, üstte ise tek telli olanlarının yanı sıra iki telli olanları da vardır. Bağlama ve Bozuk düzenlerine akort edilir. İki telinin akort düzeni alt tel(La) üst tel(Re) dır. BAĞLAMA CURASI La sesine akort edilir. Bağlamadan bir oktav tamburadan ise beş ses tizdir. Form boyu 26,5cm, sap boyu 35cm, tel boyu 56cm, form eni ve derinliği 15,5cm dır. TAMBURA CURASI Re sesine akort edilir. Tambura`dan bir oktav, bağlama curasından dört ses daha tizdir. Form boyu 22,5cm, sap boyu 30cm, form eni ve derinliği 13,5cm dır.
 
   
Bugün 41765 ziyaretçi (94754 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol